Zetmop60 boots

Een boost van de gecombineerde Urgenda/Drentse KEI actie zetmop60. Op de flyer in de bijlage staat de belangrijkste informatie voor de coöperaties.
In het kort: je kunt als coöperatie 2.500 euro winnen als je voor de 60e dag van het jaar (1 maart) 60 ‘ketelselfies’ hebt verzameld van mensen die hun CV-ketel naar 60 graden hebben gezet. We verloten dat bedrag 4x, onder de coöperaties die meedoen.


Download de flyer

Wat vragen we van bewoners?
We vragen zoveel mogelijk mensen om hun CV-ketel van 80/90 graden terug te zetten naar 60 graden. Dat bespaart C02 én geld. Het is een activiteit die bewoners thuis kunnen uitvoeren, dus prima te doen tijdens de lockdown. Op https://zetmop60.nl staan tientallen instructiefilmpjes, de meeste voorkomende CV-ketels zitten er allemaal bij. 
Hoe kan je als cooperatie 2.500 euro winnen?
Onder de coops die minimaal 60 CV-ketels omlaag weten te krijgen verloten we 2.500 euro. We verloten dat bedrag 4x, dus best veel kans.  Wat we vragen van de coop is dat ze haar leden/bewoners activeert om de ketel omlaag te brengen en daarvan een ‘ketelsefie’ te maken. Die kunnen ze naar de coop sturen en eventueel posten op social. Zou ook mooi zijn als een wethouder (of de burgemeester) meedoet en een selfie verspreid. We vragen je ook om een persmoment te organiseren, bv met de wethouder die een ketelselfie maakt en verspreidt.
Wat kunnen bewoners winnen?
Naast 60 euro besparing, kunnen bewoners ook een jaar lang gratis energie winnen. Er zijn ook kleinere prijzen (radiatorfolie, speed comfort etc). informatie hierover staat op https://zetmop60.nl.
Meer informatie
Op deze website staan ook allerlei downloads voor coöperaties, flyers, persteksten etc.  Er staat ook al een flyer op voor verspreiding onder de doelgroep (leden/bewoners). Die passen we nog aan, zodat deze winactie er ook op staat (als het goed is komt de nieuwe flyer er morgen bij te staan). 
Wat kan Urgenda voor je doen
Wij helpen je om de flyer te personaliseren, zodat jouw coöperatie er duidelijk opstaat met logo en lokale boodschap. Zo helpt het ook de bekendheid van jouw coöperatie helpen vergroten. Urgenda kan kosten voor drukken en verspreiden van de flyer (en eventuele andere kosten) vergoeden. Denk bv aan jongeren die de flyer door brievenbussen gooien, of – naar vb van een cooperatie uit gelderland – laten verspreiden samen met het wekelijkse lokale suffertje. Dat is relatief goedkoop en effectief!
Waarom doet Urgenda dit?
Urgenda heeft in het kader van de uitvoering van de klimaatzaak een aantal campagnes opgezet als onderdeel  van het 54puntenplan. In het plan staan 54 maatregelen om de C02-reductiedoelstelling te halen die is opgelegd in de klimaatzaak. Dit is er eentje van. We vragen relevante lokale partijen (energiecooperaties!) om hulp. Het zijn projecten die niet alleen bijdragen bij het terugbrengen van de CO2-uitstoot, maar ook zorgen voor een lagere energierekening en wellicht nieuwe leden voor de coöperatie.