Groene stroom reden om over te stappen

Groene stroom of duurzame energieleverancier vaker genoemd als doorslaggevende reden om over te stappen.

Aanleidingen voor consumenten om in actie te komen voor een nieuw contract zijn in het afgelopen jaar niet veranderd. Besparing op maandelijkse kosten blijft
de meest genoemde aanleiding (52%). Op de tweede plek staat een persoonlijk aanbod van een andere energieleverancier (22%). In de afgelopen vier jaar zien we dat consumenten deze laatste reden steeds minder aandragen als aanleiding om in actie te komen (2017: 28%; 2018: 26%; 2019 : 2 4%; 2020: 22%).
Doorslaggevende redenen om uiteindelijk over te stappen zijn prijs (74%), groene stroom of een duurzame energieleverancier wi lle n (21%) of een
welkomstcadeau (17%). In vergelijking met vorig jaar noemen meer consumenten groene stroom of een duurzame energieleverancier al s doorslaggevende reden (2019: 17%) en minder vaak dat een welkomstcadeau een doorslaggevende reden was (2019: 21%).

De meeste consumenten hebben hun nieuwe contract online afgesloten: via de website van de energieleverancier (30%) of via een vergelijkingswebsite (27%). Dit jaar maakten meer consumenten gebruik van een vergelijkingswebsite om over te stappen (2019: 20%). 16% maakt gebruik van de klantenservice om een nieuw contract af te sluiten. Sommige consumenten gebruiken een ander kanaal om zich te oriënteren dan om hun nieuwe contract af te sluiten (namelijk 37% van de consumenten die van contract veranderd is). De redenen hiervoor zijn vooral dat ze via het afsluitkanaal uiteindelijk de beste prijs of aanbod kregen (28%) of omdat het afsluitkanaal voor hen de makkelijkste manier was om over te stappen (26%). Klik voor meer op de bronvermelding.

bron: ACM Energiemonitor voor consumenten – 2020 (12-06-2020)