Misleid door lage voorschotten

Mijn jaarafrekening van één van de grote energieleveranciers is schrikbarend hoog.

“Vorig jaar heb ik mij over laten halen om klant te worden bij de leverancier. Een medewerkster heeft mij misleid met een mooi maandelijks voorschotbedrag. Nu blijkt dat het bedrag veel te laag is geweest…gevolg is dat ik nu een erg hoge jaarafrekening heb. Volgens de levernacier is dat helaas niet de schuld van de medewerkster en kan/mag ik in maandelijkse termijnen terug gaan betalen. Is dit service en normaal dat je als klant op deze manier misleid wordt? Ik ben van mening dat de leverancier hier best wel iets aan kan doen maar dat willen ze natuurlijk niet. Zodra ik de kans krijg ga ik naar een andere energieleverancier en hopelijk word ik dan goed voorgelicht. Deze verassing ligt mij heel erg zwaar op de maag want ik voel me gewoon in de maling genomen. ‘De dader ligt op het kerkhof’ en ik zit met de gebakken peren.”

Dit zijn voorbeelden uit de praktijk gepubliceerd op de site van een consumentenbelangen organisatie. Bij deze leverancier ontbreekt het maatschappelijk ondernemerschap. De belangen van de aandeelhouders wegen wellicht zwaarder dan die van de klanten. Hoog rendement zijn grote speerpunten.
De lokale energiecoöperaties met de eigen opwekinstallaties (zonnedaken, zonneweide of windmolen) verkopen de energie aan haar eigen energieleverancier Energie VanOns. De energieleverancier Energie VanOns draagt zorg dat de energie weer bij de leden komt. Volledig circulair en vooral zonder hoge rendementseisen. Eerlijke tarieven, goede service zijn de belangrijkste speerpunten. Klik hier voor een overzicht van de bronnen

Op dit moment zijn er 80 lokale energiecoöperaties in het Noorden. Dit aantal groeit de komende maanden. Wilt u in uw dorp, buurtschap een eigen opwekinstallatie (energiecoöperatie) beginnen, neemt u dan contact op met de koepelorganisatie in uw provincie:

Ook u kunt een bijdrage leveren aan de energietransitie naar duurzame energie